Obchod je vždycky o maximalizování zisku, a tak chcete ušetřit, kde se dá. Při vytváření webových stránek potřebujete vymyslet strategii, zařídit SEO, navrhnout UX, napsat obsah… a při takovém objemu práce se docela nabízí přehodit část práce a zodpovědnosti na AI, kterou obsadíte na pomyslnou juniorní pozici. Jedna věc však je, že to přece jen není tak jednoduché. A druhá, že to poznají i vyhledávače, které chtějí přesně takovým nenáročným zkratkám zamezit. Jak tedy používat obsah generovaný skrze AI, abyste zefektivnili práci a zároveň neuškodili své pozici ve vyhledávání?
Jak se staví Google k AI obsahu?
Oficiální dokumentace Googlu jasně říká, že algoritmy nijak nepostihují AI obsah sám o sobě. Mohou však mít problémy s faktičností, expertizou a dalšími nedostatky, které následně vedou k propadu rankingu. Dobrou pozici vaší stránky proto může prvoplánový AI obsah poškodit a šíření neověřených textů neuvítají ani uživatelé.
Jinými slovy, zadání promptu do ChatGPT (či jiného oblíbeného LLM) a ctrl+c s ctrl+v, které pak zveřejníte na své stránce, ničemu nepomůže a povede leda k AI břečce. Abyste generovaný text dostali skrze algoritmy, musíte dbát na jeho faktickou správnost a užitečnost pro uživatele. Je přinejmenším třeba provést další editaci a zaručit, že výsledek nebude jen balast pro zaplnění místa. V opačném případě se zařadíte mezi ty statisíce spamových stránek, které vyhledávače nemilosrdně odfiltrují.
Jak funguje hodnocení AI obsahu v praxi?
Google naštěstí poskytl veřejnosti příručku pro své ratery, která umožňuje nahlédnout do jeho fungování. V tomto dokumentu se můžeme dočíst, že nejnižší (= nejhorší) možné hodnocení dostanou stránky, které prostě přebírají generovaný či parafrázovaný obsah odjinud, aniž by k němu přidávaly jakoukoliv hodnotu pro uživatele stránky. Uškodit vám tedy může zejména tento typ obsahu:
- Články, které pouze uměle nafukují velikost stránky (filler)
- Reposty ze sociálních sítí, které neobsahují vlastní komentář nebo diskuzi
- Generovaný obsah bez vlastního příspěvku nebo editace
- Nepravdy či tvrzení, jejichž ověřitelnost je problematická
- Jiné automatizované pokusy o manipulaci algoritmu
Při masivním a nijak neřízeném použití AI proto hrozí, že Google vyhodnotí vaši stránku jako nekvalitní a dá jí nízké hodnocení. Tomu se každopádně chcete vyhnout.
Na co tedy u AI dávat pozor?
Prostému sdílení článků vygenerovaných přes LLM dejte jednoznačně stopku. Cyničtější názory tvrdí, že i tento postup může být někdy namístě – ale pouze v případě, že vám úspora nákladů stojí za horší ranking a dopady na SEO. V některých situacích (představte si například e-shop se statisíci stránek, který nebude mít konkurenci a ruční otextování stránek by se u něj nevyplatilo) může jít o správnou volbu, avšak většinou touhle cestou jít nechcete.
Je proto lepší se ptát, k čemu se AI dá použít, abyste snížili náklady či objem práce, a přitom neriskovali svou pozici ve vyhledávání. Docela nepřekvapivě jde zejména o úkoly, které je potřeba udělat, avšak zaberou příliš mnoho času, vyžadují plánování navíc anebo potřebují práci specialisty. AI vám tak třeba může usnadnit:
- Brainstorming nápadů – ačkoliv není nad pár (ne)produktivních hodin sezení v týmu a vymýšlení podnětů, umělá inteligence tuto práci zastane mnohem rychleji
- Kritika a zpětná vazba – jakmile máte vymyšlenou strategii či článek, LLM je dokáže zkontrolovat a upozornit vás, kde s nimi mohou být problémy
- Výzkum person – pokud nechcete či nemůžete zkoumat konkrétní lidi, AI vám dokáže interaktivně poradit, co by mohli uživatelé od vaší stránky chtít; zvláště pokud ji necháte zpracovávat uživatelské recenze
- Analytika dat – AI zvládne shrnovat veřejně dostupné studie a uspořádat pro vás data tak, abyste je mohli mnohem snadněji interpretovat
- Rešerše – umělá inteligence za vás dokáže přečíst celé stránky i dokumenty, což vám ušetří čas s hledáním relevantních či zajímavých informací
- Tvorba konceptů – mnoho copywriterů spoléhá na AI, že jim vytvoří první návrh článku, než mu oni sami dají finální podobu
- Tvorba agentů, automatizace – pokud si dokážete vytvořit AI agenta, můžete si zautomatizovat řadu úkolů souvisejících s tvorbou obsahu
Proofreading a editování však výstupy od AI potřebují vždycky. Nejen kvůli SEO – myslete také na uživatele, abyste jim nabídli osobní, lidskou zkušenost.
Jaké jsou možné problémy s použitím AI?
V současné době AI stále naráží na řadu technických, právních i morálních hranic. Je proto pár úskalí, na která nepřestávejte dávat pozor:
- Faktičnost – chyby v článcích mít nechcete. To je bez debat
- Dojem z textu – člověk nemusí mít vysokoškolský titul, aby poznal špatný strojový text. Nezapomínejte působit lidsky a zohledňovat, že vaše texty budou zase číst lidé
- Transparentnost – ačkoliv nejde o závazné pravidlo, může být férové na použití AI upozornit. Tím, že nebudete původ obsahu skrývat, posílíte svou autenticitu
- Důraz na zákazníka – vy jako obchodník chcete vydělávat, avšak zákazník nechce utrácet peníze: chce něco získat. Dejte návštěvníkovi vašich stránek důvod, aby si zvolil právě vás
- Copyright – nezapomínejte, že AI sama o sobě netvoří nový obsah, pouze kompiluje již existující data. V některých případech tak můžete chtít zohlednit, že otázka copyrightu a AI není ještě zcela vyřešena
Stále proto platí, že výstupy od AI by před uveřejněním měly projít alespoň jedním čtením, ideálně i s editací a zapracováním zpětné vazby.
Co při práci s AI zohlednit?
Využití AI při práci má nakonec celkem jednoduchá a intuitivní pravidla, která však stále stojí za shrnutí a zformulování.
Vždy si pomocí AI ulehčujte práci, ne myšlení. Umělá inteligence vám sice může přinést zajímavé nápady nebo vám navrhnout nové možnosti, ale konečné slovo vždy nechte člověku. Odborníci by koneckonců měli vědět, co dělají.
Proto se také nenechte unést. Je lákavé dávat AI čím dál více úkolů, ale hrozí, že postupně upadnete do stereotypu. SEO se přitom vyvíjí, byznys je kompetitivní obor, a pokud se nebudete dále rozvíjet, konkurence před vámi nakonec získá náskok.
Vězte, proč co děláte. Jaký cíl momentálně máte? Jak vám s ním AI může pomoct? Je opravdu nutné na daný úkol použít AI, nebo je i jiná cesta? Nezapomeňte se takto průběžně ptát sami sebe, ať se moc neodchýlíte od vaší obsahové strategie.
A nakonec kontrolujte, kontrolujte, kontrolujte. Faktické chyby vám sníží důvěryhodnost nejen u vyhledávačů, ale i u zákazníků. Halucinace jsou přetrvávající problém, a byť virální sdílení špatných příspěvků je také jistá forma reklamy, snažte se raději udělat dojem kvalitním obsahem.
Kdo vám s AI může pomoct?
Umělá inteligence je nástroj. Usnadňuje práci a zvyšuje vám efektivitu, ale nakonec jde stále jen o prostředek k dosažení cíle. Udržujte si proto přehled, kontrolujte její výstupy a nebojte se zasáhnout, pokud se vše neubírá kýženým směrem. To však může být na jednoho člověka trochu moc, a tak se nebojte ozvat odborníkům.
Ať už potřebujete texty pro web, e-shop, nebo marketingovou kampaň, výběr správného copywritera může rozhodnout o úspěchu celého projektu. Dobrý text totiž nedělá jen dojem — prodává, buduje důvěru a posouvá značku kupředu. Spolupráce s ověřenými profesionály se nejen vyplatí, ale bude trvat dlouhé roky.
Pokud si nejste jistí, kdo je pro vás ten pravý, ozvěte se. Společně probereme vaše potřeby a pomůžu vám najít parťáka, který bude dávat smysl – ať už hledáte pomoc s copywritingem, SEO, nebo marketingovou strategií, jsem vám k dispozici.