Důležité prvky a principy SEO se průběžně mění. Zavedení AI znamená, že staré metody přestávají fungovat a je třeba se učit zase nové. V poslední době se proto mluví o tom, že podstatné budou hlavně zmínky na jiných stránkách, a tedy i způsoby, jak je získat. Proč tomu tak je a co to znamená pro vás?
Proč začaly být zmínky důležité?
V dřívějších dobách stačila vyhledávačům pouze klíčová slova a zpětné odkazy. Když s postupnými updaty Googlu tento systém přestal stačit, přešlo se na EEAT. A nyní, s nástupem AIO, LLM a AI Mode, se zdá, že nejdůležitější pro vyhledávače budou zmínky.
Prosta zmínka v cizím textu začíná být hodnotnější než přímý link, neboť se obtížněji získá podvodem a usnadňuje vyhledávači porozumění, co jste zač. Prostě si vás zařadí jako další značku do svého seznamu. Zmínky tak podporují vnímání brandu a pomáhají vyhledávačům chápat vás jako jednu entitu – tím si vás při vyhledávání zařadí do svých vektorů a budou lépe vědět, kdy na vás odkazovat. Zmínky bez odkazu sice nejspíš nemají dopady na klasická rankování, avšak zásadně napomáhají Googlu a jeho důrazu na brand. Proto se hodí je sbírat.
K čemu zmínky slouží?
SEO byl (a je) neustálý boj mezi inovacemi a jejich zneužíváním, kdy uživatelé začnou zneužívat vlastnosti vyhledávače a vývojáři zareagují změnou algoritmu. Prosté vyhledávání přes klíčová slova tak ustoupilo do pozadí, aby se omezil spam, a Google také snižuje důraz na zpětné odkazy, aby zabránil použití linkových farem či jiných podvodů. I proto se zdá, že brzy už být zmíněn bude znamenat víc než být linkován.
Google se navíc už nesnaží být jen vyhledávací, ale také odpovídací program. Zatímco jeho dřívější featured snippet tvořila pouze jedna informace z jednoho zdroje, AI Overviews i AI Mode svou odpověď skládají z více zdrojů. Množství zmínek vaší stránky znamená důvěryhodnost, a Google tak může získávat odpovědi z ní. Zmínky tedy nejsou součástí PageRanku, ale zato tvoří důležitý signál pro EEAT. Proto byste na ně měli při budování brandu myslet.
Jak si SEO Mentions zajistit?
V dnešní době každý vyhledávač i LLM využívá svůj vlastní systém, kterým generuje odpovědi. To sice znamená, že uživatel má mnoho možností pro vyhledávání, ale zároveň mezi zdroji jednotlivých programů existuje jen malý překryv.
Jak ukazuje studie provedená u ahrefs, jen 14 % internetových zdrojů se objevilo ve výsledcích Googlu, ChatGPT i Perplexity. Celá problematika je však poměrně složitá a otázka, proč každý z programů upřednostňuje jiné typy zdrojů, souvisí s jejich vnitřním fungováním, což už je záležitost pro odborníka. Druh použitých zdrojů navíc závisí i na typu obsahu, který hledáte, a případných partnerských stránkách daného modelu.
V obecné rovině se však nejvíce objevují příspěvky z fór, sociálních sítí a dalších platforem s uživatelským obsahem (zejména YouTube a Wikipedie). Pokud tedy chcete být na dnešním internetu vidět, není od věci jít uživatelům naproti a přispívat na sociální sítě nebo dávat rady na fórech. Zároveň je potřeba důkladná rešerše fungování vyhledávačů a stanovení komplexní obsahové strategie, pomocí níž optimalizujete svůj obsah.
Jak optimalizovat pro získání zmínek?
Z předchozích řádků je snad jasné, že optimalizace stránek pro získání SEO Mentions není vůbec jednoduchá věc. Pokud byste se však přesto chtěli pokusit svépomocí, existuje několik způsobů, jak se do ní pustit.
Na internetu je například dostupný seznam současných nástrojů pro zjištění viditelnosti v LLM, který vás může navést na vhodný program. Jak ale uživatelé (i vývojáři) upozorňují, práce s AI vyhledáváním není exaktní věda a nikdy se nedozvíte přesně to, co potřebujete. Navíc spolehlivost takových programů je různá a s jejich čísly byste měli zacházet opatrně. Můžete však z odpovědí zjistit často zmiňovaná témata, pro která následně optimalizujete svůj obsah. Stejně tak můžete vypozorovat, zda se nějaké zdroje či značky opakují, a následně svou strategii upravit podle nich.
Použití specializovaného programu a statistických metod se přitom nejspíše nevyhnete. Klíčová jsou zde témata (topic clusters) a značky, pomocí nichž současné AI vyhledávače uspořádávají své výsledky. Program vám sice může poskytnout data, ale jejich interpretace a následné přetavení ve vlastní obsahovou strategii nakonec zase zbude jen na vás. Pro představu se můžete podívat na vzorový framework pro analýzu značek ve výsledcích z LLM – a uvědomit si, že tohle bude běh na dlouhou trať.
S kým optimalizaci konzultovat?
Jako tomu s inovacemi bývá, začátky budou těžké a takové množství práce vás může nejprve odradit. Více zdrojů se však shoduje, že důraz na brand, práce s tématy a SEO Mentions budou v příštích letech pro viditelnost webu zásadní, a proto byste tento vývoj neměli podcenit. A protože jednoznačnou odpověď z AI jen tak nedostanete, nebojte se v této oblasti oslovit odborníka.
Ať už potřebujete texty pro web, e-shop, nebo marketingovou kampaň, výběr správného copywritera může rozhodnout o úspěchu celého projektu. Dobrý text totiž nedělá jen dojem — prodává, buduje důvěru a posouvá značku kupředu. Spolupráce s ověřenými profesionály se nejen vyplatí, ale bude trvat dlouhé roky.
Pokud si nejste jistí, kdo je pro vás ten pravý, ozvěte se. Společně probereme vaše potřeby a pomůžu vám najít parťáka, který bude dávat smysl – ať už hledáte pomoc s copywritingem, SEO, nebo marketingovou strategií, jsem vám k dispozici.