Představte si, že chcete být na internetu vidět. Máte vymyšlený cíl podnikání, nabízíte produkt nebo službu, máte dokonce i zprovozněné webové stránky. Jak ale docílíte toho, aby vaše stránky měly návštěvníky? A odkud vezmete texty, ze kterých se vaši zákazníci dozví vše podstatné? Úspěch začíná výběrem dobrého copywritera.
Koho vlastně sháníte?
Nejprve si rozmyslete, jakého copywritera chcete. Rozmyslete si cíle vaší kampaně, co je potřeba udělat, a váš rozpočet. Pro základní provoz internetových stránek, jako je textování nebo psaní kratších článků, vystačí juniorní copywriter, anebo v nouzi i AI. Tato varianta je ideální pro menší firmy, které zatím nemají dostatečné výdělky, a tedy ani prostředky.
Naopak větší stránky si mohou chtít připlatit za specialistu, tzn. mediora či seniora. Tito kvalifikovanější copywriteři vám kromě textů pomohou i se SEO, brandingem nebo legislativou, a tak budou tvořit důležitou část týmu. Jejich honoráře však jsou násobně vyšší než u juniorů.
Kde hledat copywritera?
- Copywriteři a další psavci – facebooková skupina zaměřená čistě na copywriting. Výhodou je, že práci tu někdo shání skoro neustále.
- WhitePress – platforma, která se věnuje linkbuildingu a marketingu. Stačí se zaregistrovat, abyste mohli začít zadávat zakázky na články.
- Marketéri – tato facebooková skupina již není tak úzce zaměřená a se nevěnuje primárně copywritingu, ale dostatek možných zájemců tu najdete i tak.
- Copywriteři.cz – portál, který sdružuje nabídky práce pro copywritery. Vyžaduje registraci, zato vám však umožní filtrovat nabídky podle tématu, abyste našli odborníka na slovo vzatého.
- LinkedIn – notoricky známá platforma pro shánění i nabízení práce, LinkedIn vám umožní vidět copywriterovy dosavadní zkušenosti a upozorní ostatní na vaši nabídku práce.
- Shoptet Partneři – Shoptet v rámci svého partnerského projektu sdružuje lidi, kteří se věnují e-shopům. Najdete tu proto nejen copywritery, ale i další specialisty.
- Možným zdrojem copywriterů jsou také agentury.
- A pokud chcete mít pokryté opravdu všechny možnosti, můžete si zkusit dát inzerát i na pracovní portály typu jobs.cz nebo jenprace.cz.
Obecně řečeno, čím specializovanější stránky i blog máte, tím spíš budete potřebovat kvalifikovaného copywritera; tedy takového, který se ve vašem oboru opravdu vyzná. V ideálním případě tak seženete někoho, kdo se vyzná ve vašem oboru, a ještě dokáže o vaší značce psát tak, aby lidi zaujala.
Základní rešerši, která by při psaní měla proběhnout vždycky, můžete ještě doplnit následnou kontrolou. K tomu můžete mít garanta – tím můžete být vy sám, člen vašeho týmu, anebo opět externista –, který překontroluje správnost textů, než je schválí k vydání. Garant zaručí, že vaše stránky i články budou bez faktických chyb.
Jakmile v tomto budete mít jasno, můžete začít s náborem.
Jak na nábor copywritera?
Samozřejmě můžete prostě jen vyvěsit inzerát a vzít toho uchazeče, který vám bude vyhovovat svými podmínkami a sazbou. Je však lepší si udělat představu o schopnostech dotyčného, než jej přijmete do týmu nastálo.
Jedna možnost je vyžádat si portfolio nebo reference, ať vidíte, jaké zkušenosti vám může nabídnout. Nemusíte ale kontrolovat jen počet položek a délku praxe – zkontrolujte také, jestli vám třeba sedne jeho styl psaní.
Mnoho firem také volí formu vstupního úkolu, který zadají uchazečům. Vstupní úkol vám dá dobrou představu o tom, jaké jsou jeho silné a slabé stránky, nebo zda vám jeho styl vyhovuje. Myslete ovšem na to, že podobných úloh občas zneužívají firmy jako zdroje obsahu zdarma, a tak seriózní zájemci mohou chtít skicovné.
To sice představuje náklady navíc, ale na druhou stranu, zaplacení poplatku vám zvýší prestiž – specialisté si mezi sebou sdělují své zkušenosti, a tak i dobré zacházení s odmítnutými uchazeči zlepšuje obraz vaší značky. Může se také naopak stát, že uchazeč nevypracuje celý úkol, ale jen jeho část, a za zbytek bude chtít zaplatit. Rozhodnutí je na vás.
A co pohovor?
Druhou možností je zkusit pohovor. Pohovor má tu výhodu, že poznáte uchazeče i z té lidské stránky, což může být občas důležitější než kvalita jeho textů. Kromě toho udáváte směr konverzace a můžete se zeptat přesně na ty věci, které vás konkrétně zajímají.
Pohovor proto volte tehdy, pokud máte uzavřený tým, plánujete delší spolupráci nebo chcete důkladně poznat schopnosti uchazeče. Počítejte však také s tím, že oproti zadání a vyhodnocení úkolu vám pohovor zabere násobně více času, zvláště když se sejde větší množství uchazečů.
Kdy zkusit freelance copywritera?
Na občasné psaní textů se vám může více vyplatit freelancer. Copywriteři na volné noze musejí mít přehled a rozumět byznysu – budou proto znát konkurenci, orientovat se v oboru a stejně vy budou chtít co nejvýhodnější spolupráci.
Zároveň ale pro freelancera často nebudete jediným zákazníkem, a tak váš copywriter momentálně nemusí mít čas. Pokud k tomu dojde, může jeho práce trvat déle nebo se pro vás prodražit. Schopnostem freelancerů také většinou odpovídá vyšší cena.
Výběr můžete provést obdobně – na některé z výše uvedených stránek si podejte inzerát nebo prohlédněte volné zájemce o práci a podívejte se, čí portfolio vás zaujme. Následně můžete poptat text a zjistit, jestli vám dotyčný vyhovuje.
Kolik stojí copywriter?
Copywriting není úplně lehká práce, čemuž odpovídá i její ohodnocení. Freelanceři vám svoji sazbu často sdělí hned zpočátku, ale pro orientaci:
Hodinová sazba začínajícího (juniorního) copywritera činí 200–400 Kč, zatímco u mediora to je 500–1000 Kč/h. U seniorních copywriterů se sazba už pohybuje přes tisíc korun za hodinu, zato výsledky máte jisté.
Co se in-house zaměstnanců týče, průměrný hrubý měsíční plat v ČR se pohybuje mezi 30 000 – 60 000 Kč.
V závislosti na konkrétním úkolu pro vás může být výhodnější platit za normostranu. Normostranu (tedy 1800 znaků), je lepší počítat u časově náročných úkolů, které se mohou neplánovaně protáhnout – naopak u delších textů vás platba za NS při závěrečném zúčtování může nepříjemně překvapit.
Jak poznat toho pravého?
Schopnost dobře psát je v copywritingu základ. Soustřeďte se tak především na to, co vám dotyčný může nabídnout navíc a čím vám zrovna on pomůže vyniknout.
- Orientuje se váš zájemce v oboru? Poznali jste z úkolu nebo pohovoru, že má opravdu zájem? Tím lépe!
- Alespoň základní povědomí o UX, SEO nebo třeba tvorbě vizuálu jsou vždycky bonus. Copywriter, který toto zvládá, bude mít pro váš e-shop ještě větší přínos.
- Je nový člen vašeho týmu proaktivní? Dobrý copywriter bude nejen plnit zadání, ale vyvine i vlastní snahu. Může vám tak například doporučit zajímavý obsah od konkurence nebo nový trend, který by stál za pokrytí.
- Zkuste zjistit, jak je na tom s používáním umělé inteligence. To vám může napovědět, jak bude dotyčný efektivní a co od něj můžete čekat.
- Hodí se rovněž dochvilnost a schopnost dodržovat termíny. Můžete si začít všímat už při výběrovém řízení, zda dodá práci včas a jak rychle reaguje na vaši zpětnou vazbu.
Nezapomeňte však, že copywriter není jediný, kdo něco dává. Pokud chcete ty nejlepší výsledky, měli byste naopak i vy svým copywriterům poskytovat zpětnou vazbu a aktuální podklady. Je také důležité mít obsahovou strategii, podle které jim budete zadávat práci.
Co by třeba dobrý copywriter měl umět?
Copywriting není zdaleka jenom o psaní textů. Správný copywriter se nejen orientuje v principech SEO, ale dokáže se i vcítit do čtenáře a chápe jeho uživatelskou zkušenost.
- Ví, s jakým záměrem uživatel přichází na stránku a jak ho nasměrovat ke konverzi.
- Chápe, jaká klíčová slova v textech použít a proč.
- Znát i technické aspekty psaní textů, jako jsou meta popisky nebo limity na délku titulků.
- Umí si sám rozvrhnout článek a strukturovat obsah, ví, kam vložit jaké odkazy.
- Dokáže pomoct s vizuálem, anebo ho přinejmenším navrhnout.
- Dokáže udržet napříč články stejný tón, aby vaše komunikace působila jednotně.
Bez čeho to dnes už nejde
Velkým tématem dneška je AI. Generativní umělá inteligence se za posledních pár let dokázala natolik zlepšit a začlenit do workflowu, že omezovat ji už snad ani nemá smysl. Schopný copywriter s ní dokáže odbavit více textů za stejný čas, což zvýší jeho i vaši produktivitu. Dejte si však pozor, aby to nebylo jen ctrl + c a ctrl + v; špatný obsah generovaný AI dokáží rozpoznat nejen vyhledávače, ale i čtenáři.
V textech od umělé inteligence se navíc mohou objevit faktické chyby, zatímco jejich kvalita je často nízká. Přinejmenším je tak namístě text zrevidovat, aby prošel lidskou kontrolou, anebo jen použít jako východisko pro finální verzi, kterou následně dáte na stránky.
Není zas tolik důležité, jaký máte vy osobně na užití AI názor, ale je vhodné ho uchazečům říct předem – ať už před psaním úkolu, nebo při pohovoru.
Výběr copywritera pro e-shop lze nakonec shrnout do tří hlavních bodů. Postarejte se proto, aby vám váš nový zaměstnanec mohl nabídnout:
- Aktivní přístup
- Kvalifikaci
- Dodržování termínů
Tím, že najdete kreativního a schopného copywritera, docílíte těch nejlepších textů, které na vaše stránky přitáhnou zákazníky.
Nezůstávejte na to sami
Ať už potřebujete texty pro web, e-shop, nebo marketingovou kampaň, výběr správného copywritera může rozhodnout o úspěchu celého projektu. Dobrý text totiž nedělá jen dojem — prodává, buduje důvěru a posouvá značku kupředu. Spolupráce s ověřenými profesionály se nejen vyplatí, ale bude trvat dlouhé roky.
Pokud si nejste jistí, kdo je pro vás ten pravý, ozvěte se. Společně probereme vaše potřeby a pomůžu vám najít parťáka, který bude dávat smysl – ať už hledáte pomoc s copywritingem, SEO nebo marketingovou strategií, jsem vám k dispozici.