Zkušení týmoví hráči vědí, že základem každého většího projektu je organizace. Dobrá organizace znamená polovinu úspěchu, zatímco se špatnou organizací práce stojí, obsah se kupí a dochází ke zmatkům. V době internetu je žádoucí mít seznam úkolů veřejně sdílený napříč týmem, aby každý věděl, co má dělat – a k tomu slouží obsahový kalendář.
Co je to obsahový kalendář?
Obsahový kalendář (v angličtině též content calendar nebo editorial calendar) představuje váš rozpis, který řídí vydávání obsahu. Navzdory názvu však nemusí jít nutně o klasický kalendář, rozdělený po dnech – obsahový kalendář může mít i podobu tabulky. Ať už ale zvolíte jakoukoliv podobu, výhody na sebe nenechají dlouho čekat. Přesný plán vydávání obsahu vám pomůže zachovávat přehlednost, zajistí konzistentnost a výrazně usnadní koordinaci týmu. Dobrý obsahový kalendář představuje důležitou součást obsahové strategie.
Co byste měli zahrnout?
Neexistuje jediný správný způsob, jak vytvořit obsahový kalendář; odráží vaši obsahovou strategii i specifika vašeho týmu, a tak nelze doporučit jednu univerzální šablonu pro všechny. Přesto se ve většině kalendářů nejspíš objeví:
- Název a typ obsahu – aby na první pohled bylo patrné, o co jde
- Zodpovědná osoba – vždy je dobré vědět, na koho se obrátit
- Aktuální stav – pro udržení přehledu, jak práce pokračují
- Datum odevzdání – tedy dokdy mají být podklady hotovy
- Datum vydání – tedy kdy obsah půjde na web
- Odkaz na pracovní soubor – ať můžete na práci dohlížet
…a další můžete přidat podle vlastních potřeb nebo specifik obsahu. Někomu bude vyhovovat spíše větší množství kolonek, a tedy i nutných parametrů, zatímco někomu obsáhlé tabulky přijdou spíše nepřehledné. Je to především o domluvě.
Stejně jako u obsahové strategie, ani tady vaše práce sestavením nekončí. Nezapomeňte občas zkontrolovat výsledky nebo požádat o zpětnou vazbu, jestli by nešlo něco ještě vylepšit. Dobře sestavený kalendář vám podstatně zefektivní práci a zamezí zmatkům ve vašem týmu.
Tabulky, nebo specializovaný software?
- +Jsou jednoduché na použití a můžete si je přizpůsobit
- +Jsou levné nebo zdarma
- +Zjednoduší export dat
- –Mohou ztížit týmovou práci
- –Hrozí u nich nepřehlednost
- –Nepodporují formát denního kalendáře
- +Nabízí vlastní vymoženosti
- +Usnadňuje týmovou práci
- +Pomáhá s organizací i s komunikací
- –Může zvýšit náklady
- –Vyžaduje zaučení
- –Nemusí být tak flexibilní
Jak vymyslet obsah?
Když už jste s podobou kalendáře spokojeni, nastal čas ho zaplnit obsahem. Vymyslete tedy, co chcete vydávat, v souladu s vaší obsahovou strategií.
Jedna možná metoda je brainstorming, tzn. sedněte si společně ve svém týmu a vymýšlejte nápady (případně se inspirujte tím, co jste už nastínili ve své strategii). Nikdo přece nerozumí vaší značce tak dobře jako vy, ale dejte si pozor, ať se shodnete s možnými zákazníky!
Druhá, o něco exaktnější metoda je skrze klíčová slova. Pomocí vhodného nástroje (například ahrefs, Marketing Miner či Sklik) můžete zjistit, která pro vás relevantní slova se umisťují vysoko ve vyhledávání, a kam tedy byste měli cílit.
Další možnost je podniknout průzkum mezi cílovou skupinou, ať už skrze dotazníky, sociální sítě, anebo třeba i osobně. Tento způsob vám dá dobrou představu, co zákazníci chtějí, avšak bývá o něco náročnější na provedení.
Nakonec můžete také zkusit sledovat konkurenci, avšak pokud sami nedokážete nabídnout vyšší hodnotu, se zavedeným hráčem se budete moci měřit jen stěží. Při vlastní práci proto berte ostatní spíše jako inspiraci, anebo postupy jiných ještě zlepšete.
Namístě je také provést nějakou selekci, ať váš kalendář není zbytečně přehlcený. Klidně sice můžete zvolit spíše větší množství nápadů na obsah, ale pak se postarejte, ať postupujete systematicky. Můžete například zavést kolonku s označením priority.
Jaký nástroj pro obsahový kalendář použít?
Nakonec (nebo spíše již brzy, ještě než se pustíte do vymýšlení obsahu) si rozmyslete, jaký program pro tvorbu svého kalendáře použijete. Nabídka je v dnešní době široká, zohledněte proto jak svoje nároky, tak i možnosti, neboť mnoho lepších programů je placených.
- Google Sheets – Google Sheets jsou dostupné pro každého, kdo má účet na Google, a s trochou snahy si je můžete přizpůsobit dle svého. Mnoho pokročilých funkcí jim však chybí.
- Microsoft Office – dnešní Microsoft Excel již také umožňuje sdílení a editaci souborů přes internet, problém však může být nutnost zakoupení licence.
- Airtable – Airtable kromě tabulek nabízí také správu databází a rozšířenou podporu AI pro vyšší intuitivnost i produktivitu.
- WordPress – plugin Editorial Calendar umožňuje sestavit si skutečný kalendář po jednotlivých dnech, což může zlepšit jeho přehlednost. Jeho využití dává smysl zvláště v případě, pokud že vaše stránka WordPress již používá.
- Trello – tato aplikace usnadňuje project management a po registraci vám umožní sdílet úkoly v podobě pohyblivých oken. Kalendář a další vymoženosti jsou však přístupné až v dalších, placených tarifech.
- Asana – v základním tarifu umožňuje až desetičlenný tým, seznam úkolů, omezené online úložiště i kalendářové zobrazení. Dražší plány jsou vhodné zvláště pro větší podniky, které potřebují zvládat velký objem práce.
Už krátké vyhledávání v Googlu odhalí mnoho dalších alternativ, z nichž každá má své klady i zápory. Nebojte se tedy experimentovat a prohlédnout si jejich rozhraní či seznam featur, ať najdete ideální řešení pro svůj projekt. Čas, který strávíte organizací, se vám v budoucnu bohatě vyplatí.
Abyste také měli představu, jak takový obsahový kalendář v Google Sheets vypadá, můžete si stáhnout připravenou šablonu.

Hlavně se nenechte odradit
Management není možná ta nejpříjemnější součást projektů, ale udělat se musí. A co víc, musí se udělat pečlivě. Není proto od věci zeptat se odborníka a nechat si poradit, než se pustíte do čehokoliv většího. Výsledky budou stát za to.
Ať už potřebujete texty pro web, e-shop, nebo marketingovou kampaň, výběr správného copywritera může rozhodnout o úspěchu celého projektu. Dobrý text totiž nedělá jen dojem — prodává, buduje důvěru a posouvá značku kupředu. Spolupráce s ověřenými profesionály se nejen vyplatí, ale bude trvat dlouhé roky.
Pokud si nejste jistí, kdo je pro vás ten pravý, ozvěte se. Společně probereme vaše potřeby a pomůžu vám najít parťáka, který bude dávat smysl – ať už hledáte pomoc s copywritingem, SEO nebo marketingovou strategií, jsem vám k dispozici.