Google již nějakou dobu není pouze vyhledávač – a ani jediný zdroj informací na internetu. SERP Googlu částečně nahradila služba AI Overviews (spolu s připravovaným AI Mode), zatímco stranou mu vyrostla konkurence v podobě ChatGPT a dalších LLM. Tím se také otevřel značný prostor, ve kterém se právě vaše značka může umístit všem na očích.
Jak nástup AI ovlivnil SEO?
Již zavedení Google AI Overviews v roce 2024 vedlo k tomu, že zásadně poklesl počet prokliků ze SERPu. Uživatelé se od té doby mnohem častěji zdržují jen na shrnutí od AI, čemuž se SEO muselo přizpůsobit. Nyní tak nejde jen o to, umístit se v top deseti výsledcích, ale ideálně nabídnout natolik dobře hodnocený obsah, aby jej AI zařadila do svého shrnutí.
EEAT se proto stalo naprosto zásadní, neboť do AIO se dostanou jen ti nejlepší. Naopak starší metody, založené na používání klíčových slov a získávání zpětných odkazů, přestávají být relevantní – důležitější je intent a kvalitní, autoritativní obsah. Vývoj se přitom nezastavil a vaše marketingová strategie by s ním měla držet krok.
Jak fungují AIO ve srovnání s klasickým vyhledáváním?
Co se této otázky týče, máme studii a přesná data. Jejím cílem bylo porovnat obsah SERPu, AIO, AI Mode a dalších LLM, aby zjistila rozdíly mezi nimi.
V první řadě se ukázal značný překryv mezi modelem Perplexity a SERPem Googlu, podobný jako má i AIO. AI Mode se však s top deseti výsledky na Googlu překrývá sotva už jen z poloviny a ChatGPT se ohledně výsledků odklání nejvíce. Spoléhání se jen na metody osvědčené pro Google už tak zřejmě nebude stačit. Koneckonců výsledky z AI Modu se podobají více těm z ChatGPT než z AIO, což vede k domněnce, že Google pro ně využívá svůj vlastní systém.
AI Mode zároveň má své specifické rozložení a může se rozhodnout, zda uživateli do výsledků zahrne i postranní lištu nebo dodatečné odkazy. Kromě toho zmiňuje ve výsledcích vyšší množství domén než konkurence, což z něj může činit lákavou možnost pro marketéry.
Co AI znamená pro vaše stránky?
Důležitý je rovněž poznatek, že komerční a transakční dotazy vyvolávaly delší odpovědi u všech AI (ve srovnání s poskytováním informací a navigací). Poučení z toho zní, že texty pro nabízení produktů by měly být delší, aby poskytly více obsahu a správně reagovaly na search intent.
Nakonec stojí ještě za povšimnutí, že nejvíce zmínek u AI mají stránky s uživatelským obsahem – Reddit, Wikipedie a YouTube. Příspěvky na fórech nebo videa tak mají potenciál, aby se objevovaly více ve výsledcích AI, a přivedly k vám více návštěv.
Výsledky se tak dají shrnout do tří hlavních pouček, které vám pomohou rankovat. Jednak je důležité mít kvalitní a aktuální obsah, aby se zvýšila šance na zmínku. Zároveň je dobré nezapomínat na fóra a videa, neboť ta se v odpovědích od AI objevují častěji než jiné stránky. A pokud se budete zabývat textem, zaměřte se zejména na funkční popisy produktů či služeb – AI vyhledává vysvětlení a podrobnosti, které může zahrnout do svých odpovědí.
Jak připravit stránky na AI vyhledávání?
Microsoft Advertising také vyšel uživatelům vstříc a vydal seznam konkrétních doporučení, aby nebylo třeba marketingovou strategii věštit z křišťálové koule. Naopak přináší pár bodů, jimiž byste se měli řídit, abyste ani v době AI nezůstali pozadu:
- Proveďte audit své stránky a odstraňte starý, neaktuální nebo již nevyhovující obsah
- Stanovte si nový obsahový kalendář – takový, který povede k aktuálním příspěvkům a přesným informacím
- Odhalte uživatelský záměr a postarejte se, že dokážete vyjít uživateli vstříc
- Strukturujte text pro AI, aby váš obsah byl přehledný a pro vyhledávače snadno srozumitelný
Jinými slovy, starejte se o své stránky průběžně a nezapomeňte je udržovat aktuální.
Jak optimalizovat obsah, aby mu AI rozuměla?
Další rady jsou vlastně už nyní součástí dobrého SEO, ale nyní máme konkrétní důkaz, že jsou důležité i pro AI. Stále je proto potřeba:
- Dobře formátovat text, aby se v něm umělá inteligence i lidský uživatel snadno vyznali. To kromě jiného znamená používat správně podnadpisy i tagy v HTML a strukturovat obsah
- Psát srozumitelně, neboť zbytečně dlouhý text nikdo číst nebude
- Opírat se o autoritu a zkušenost, tedy podložit svá tvrzení důkazy. Ať už odkazy a citacemi, nebo vlastními daty a jinými záznamy
- Udržovat obsah relevantní a nedovolit, aby na vašich stránkách byly zastaralé informace
- Sledovat svou obsahovou strategii a případně ji poupravit, pokud si všimnete nových trendů či jiných příležitostí. Nezapomeňte průběžně sledovat konverze a všímat si i dalších metrik
S čím může AI pomoct vám?
AI však neznamená jen změny ve vyhledávání, kterým se musíte přizpůsobit – dává vám také možnosti, jak optimalizovat a zlepšit svou kampaň, ať si usnadníte práci.
V první řadě můžete zapojit AI do svého workflowu. AI vám může pomoct (pomoct, ne udělat za vás!) s rešerší, přípravou textů a dalšími aspekty copywritingu. Vyhledávače již sice text generovaný AI rozpoznají, ale pokud jej dostatečně zeditujete, neměl by to pro vaši stránku být problém. Generativní AI také pomůže s různými ilustračními/náhledovými obrázky či infografikami, ať nemusíte spoléhat na fotobanky a své vlastní grafické dovednosti.
AI zvládá i průzkumy fór a sociálních sítí. Pokud tedy nechcete trávit dlouhé hodiny proklikáváním příspěvků při výzkumu trhu, máte tu možnost. Jinou možností je tvorba person, při níž si můžete stanovit svého modelového zákazníka a cílit kampaň podle jeho výstupů.
Dalším usnadněním jsou AI agenti anebo – zvláště pro větší firmy – chatboti. Využívání AI agentů a různých digitálních asistentů podstatně zefektivní vaši práci a některé z asistentů již nyní seženete jako součást aplikací. Chatbot pak na vašich stránkách může zastat roli nápovědy či technické podpory, ačkoliv nyní tato metoda ještě není zcela bez chyb. Mějte proto po ruce i někoho, kdo bude tyto konverzace hlídat a případně se s uživatelem spojí osobně.
Pokročilejší využití AI se opět nabízejí především pro velké firmy, které mají dostatečné technické zázemí. Mezi tyto metody se řadí například cílená reklama pracující s uživatelskými daty, dynamická úprava cen v závislosti na poptávce/nabídce (jako využívá například Uber) nebo marketingové kampaně s virálním obsahem vytvářeným uživatelům na míru.
Na koho se ohledně AI obrátit?
Jak se AI stále více uplatňuje v uživatelských vyhledáváních, roste také potřeba mít kvalitní obsah optimalizovaný pro jazykové modely. Není proto od věci již nyní začít shánět lidi, kteří vám pomohou s auditem stránek, vymýšlením obsahové strategie a formátováním textů. Prostor v odpovědích od AI je omezený, a kdo se do něj dostane nejvíc, bude mít největší šanci na konverzi. Zároveň ani neopomeňte možnosti, které využití AI nabízí právě vám.
Ať už potřebujete texty pro web, e-shop, nebo marketingovou kampaň, výběr správného copywritera může rozhodnout o úspěchu celého projektu. Dobrý text totiž nedělá jen dojem — prodává, buduje důvěru a posouvá značku kupředu. Spolupráce s ověřenými profesionály se nejen vyplatí, ale bude trvat dlouhé roky.
Pokud si nejste jistí, kdo je pro vás ten pravý, ozvěte se. Společně probereme vaše potřeby a pomůžu vám najít parťáka, který bude dávat smysl – ať už hledáte pomoc s copywritingem, SEO, nebo marketingovou strategií, jsem vám k dispozici.